Menghilangkan kedutan di sekitar mata

Kedutan di sekitar mata adalah masalah estetik. Garis pengebumian di mulut, mata, di antara alis berlaku pada orang yang berkerut. Kedutan di dekat mata dianggap kerutan kegembiraan, mereka mengeluarkan seseorang yang ceria dan gembira. Sinar yang tidak dapat dilihat dari orang yang tersenyum akhirnya berubah menjadi ketidaksempurnaan yang mendalam dan tidak selesa pada kulit. Dianjurkan untuk segera menyingkirkannya. Perubatan estetik dapat menyelesaikan masalah seperti ini dengan mudah. Tetapi pertama, lebih baik belajar bagaimana menghilangkan kerutan di sekitar mata menggunakan kaedah rumah.

Bagaimanakah

Kedutan terbahagi kepada dua kumpulan utama.

Meniru- terhasil dari peregangan otot muka, misalnya ketika seseorang ketawa atau mengerutkan kening. Keriput mental muncul pada usia muda: di dahi, antara alis, sekitar mulut dan mata.

Statik dalam- muncul dengan usia. Mereka dipanggil genetik kerana warisan mempunyai kesan yang signifikan. Walaupun gen memainkan peranan besar, perubahan pada kulit tidak dapat dihentikan kerana teknologi masa kini secara semula jadi kelihatan muda untuk jangka masa yang panjang.

Empat jenis lipatan

Gadis itu memeriksa kedutan di wajah

Selain pembahagian ke dalam kumpulan, lipatan diklasifikasikan mengikut jenis.

  1. Garis nipis muncul di wajah dan badan. Kerana penurunan kolagen dalam badan, terdapat kehilangan keanjalan.
  2. Kedutan elastik muncul, cepat hilang, tetapi menjadi kekal dari masa ke masa. Mereka terletak di atas bibir atas dan leher bawah. Terutama disebabkan oleh cahaya matahari, merokok.
  3. Kedutan wajah yang dinamik - dari pergerakan otot muka. Pada mulanya mereka kelihatan ketika seseorang mengerutkan kening atau tersenyum, tetapi secara beransur-ansur mereka menjadi lebih ketara.
  4. Disebabkan oleh penuaan semula jadi - kulit menjadi lebih nipis, kehilangan pertahanan semula jadi tubuh terhadap kerosakan luaran.

Kedutan di sekitar mata

Banyak ubat rumah untuk kedutan tidak sesuai untuk kulit di sekitar mata. Tisu sensitif sensitif terhadap pengaruh luaran. Produk khas digunakan untuk merawat kelopak mata.

  • Krim dengan vitamin E mempunyai sifat pelembap dan oleh itu melindungi.
  • Minyak kelapa mempunyai khasiat yang sama. Ia digunakan semasa urut untuk kesan tahan lama.
  • Untuk kedutan di sekitar mata, ubat dengan asid hyaluronik atau kolagen dipilih.
  • Makan makanan tinggi asam lemak omega-3, tidur nyenyak, menjaga pengambilan alkohol, mengelakkan alkohol dan merokok adalah penting.

Menghilangkan kedutan di salun kecantikan

Bagi lelaki, kedutan adalah tanda kematangan dan kebijaksanaan. Pada wanita, kedutan dianggap sebagai tanda penuaan. Penurunan keanjalan dan penampilan kedutan adalah proses semula jadi. Kedutan muncul di wajah, belahan, bahkan di tangan. Kosmetologi moden membuat keajaiban, kaedah mudah memulihkan masa muda.

Toksin Botulinum

Suntikan toksin botulinum untuk menghilangkan garis ekspresi

Botulinum toxin digunakan untuk menghilangkan garis ekspresi di sekitar mata atau dahi. Ubat ini disuntik di bawah kulit, memecahkan persimpangan neuromuskular dan mencegah pengecutan otot. Kesannya berlangsung selama empat bulan, toksin secara beransur-ansur diserap dan kedutan kembali. Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi, mereka selalu menggunakan suntikan.

Bahan pengisian kedutan

Prosedur seperti bio-revitalisasi melicinkan kedutan dengan pengisi khas. Suntikan digunakan untuk kerutan di sekitar mulut, hidung, atau belahan. Prosedur dipilih secara individu pada temujanji peribadi. Masa pendedahan bergantung pada kaedah rawatan yang dipilih. Sebaiknya gunakan ubat generasi terkini. Kesannya berlangsung 6 bulan hingga 2 tahun. Prosedurnya selamat.

Pemindahan lipo muka

Melicinkan kedutan dengan sel lemak anda sendiri (lipotransfer). Kaedah berkesan baru yang telah merevolusikan perubatan estetik. Untuk prosedur, lemak disedut dari paha atau perut pelanggan. Ia diperkaya dan disuntikkan ke kawasan wajah yang bermasalah, mis. B. kelopak mata atas, bawah, lipatan nasolabial, dagu, tulang pipi. Ubat ini tidak mencapai kelangsungan hidup sel 100%, sekurang-kurangnya 30% mati, jadi prosedur pembetulan diulang enam bulan kemudian.

Peremajaan Plasma (Pecahan PRP)

Kaedah peremajaan (PRP) didasarkan pada penggunaan kandungan platelet yang tinggi dalam plasma (3-4 kali lebih tinggi daripada biasa). Plasma kaya platelet diperoleh dari darah pesakit dengan sentrifugasi berulang. Platelet inilah yang merembeskan faktor pertumbuhan ke dalam tisu sekitarnya, mempengaruhi membran sel dan memulakan proses peremajaan. Pecahan tersebut dianggap sebagai salah satu kaedah peremajaan sel yang paling berkesan selepas terapi sel stem. Kumpulan PRP merah.

Pecahan darah PPP (revitalisasi)

Plasma miskin platelet tidak cukup pekat untuk mendorong peremajaan pada tahap sel, tetapi mengandungi zat bermanfaat lain yang menyuburkan dan melembapkan epidermis. Pecahan PPP diasingkan dari darah pesakit semasa sentrifugasi pertama. Puak PPP berwarna kuning. Prosedur ini mempunyai kesan merangsang imun, yang menghidupkan kembali kulit dan menjadikannya kelihatan lebih muda.

terapi cahaya

Kaedah perkakasan terapi cahaya untuk mencegah tanda-tanda penuaan pertama

Kaedah perkakasan terapi cahaya sesuai untuk mencegah tanda-tanda penuaan pertama. Lampu merah yang kuat menghidupkan semula serat kolagen dan membantu memulihkan epidermis. Berbeza dengan banyak kaedah lain yang menunjukkan hasil jangka pendek, kesan anti-penuaan bertambah baik selepas terapi dengan peranti LED walaupun selepas 5-6 bulan. Sekurang-kurangnya 9 prosedur diperlukan. Ia dilakukan setiap minggu atau setiap dua minggu. Ia digunakan sebagai prosedur yang berdiri sendiri dan sebagai kompleks.

Kupas kimia

Penjanaan semula dan peremajaan kulit dicapai melalui pengelupasan kimia. Pengelupasan klasik pada asid glikolik membantu mencapai hasil yang setanding dengan rawatan pembedahan.

Peremajaan laser

Laser pembersih FDA pertama di dunia untuk melicinkan kedutan di sekitar mata. Terima kasih kepada sinar, fibroblas diaktifkan. Selepas enam minggu, serat elastin dan kolagen baru mula dihasilkan secara aktif. Terapi ini menyenangkan bagi pelanggan, tidak ada kesan sampingan. Ia mudah dan sesuai untuk orang yang sibuk. Anda boleh melakukan peremajaan dengan cara yang serupa pada waktu tengah hari atau sebelum lawatan.

Facelift

Kaedah pembedahan yang paling radikal menghilangkan kedutan pada wajah dan leher. Hasil operasi akan menjadi penampilan kulit yang baru dan muda. Pemindahan facel dilakukan dengan anestesia. Pesakit menghabiskan 1-2 hari di klinik, kemudian 10-14 hari di rumah untuk pulih sepenuhnya.

Angkat kening

Peningkatan alis endoskopik adalah kebahagiaan mutlak dalam pembedahan plastik. Membantu membetulkan bujur wajah dan kedudukan kening, meremajakan kawasan mata dan melicinkan kerutan di dahi. Kesannya bertahan lama. Garis ekspresi menegak atau kelopak mata yang kendur tidak selalu dapat diperbetulkan dengan kaedahnya. Kadang kala bantuan tambahan diperlukan, mis. B. Blepharoplasty. Nasihat perubatan diperlukan sebelum menggunakan pembentukan alis.

Cara orang

Terdapat sedikit kolagen dan elastin di kulit kelopak mata, dan setelah dua puluh tahun badan menghasilkan lebih sedikit. Dengan bertambahnya usia, bahan kimia penahan kelembapan GAG (glycosaminoglycans) hilang, menjadikan epidermis rapuh. Untuk perlindungan, gunakan krim spektrum luas yang melindungi daripada sinaran ultraviolet. Mereka kerap membersihkan wajah mereka, berhenti merokok.

Walaupun dengan gaya hidup sihat dengan makanan yang betul yang mengandungi vitamin A, C, E, K dan antioksidan lain, faktor luaran menyerang kawasan halus di bawah mata. Agar tidak menggunakan krim mahal dengan bahan kimia dalam komposisi, ubat semula jadi digunakan.

Biji kopi mengisi semula bateri anda

Kopi mempunyai banyak faedah kesihatan, salah satunya adalah untuk merangsang tenaga. Biji kopi (Coffea arabica) mempunyai sifat antioksidan yang kuat dan membantu mengurangkan kerosakan radikal bebas pada kulit. Kopi menghilangkan kedutan halus, pigmentasi tidak sekata, memperbaiki penampilan keseluruhan.

Biji kopi digiling menjadi serbuk halus. Satu sudu teh serbuk kopi dicampurkan dengan jumlah koko yang sama dan 1/2 sudu teh. Sayang. Sapukan pes pada wajah dan leher. Biarkan selama 15 minit. Keringkan dengan tuala lembut selepas mencuci.

Minyak kelapa untuk melembapkan epidermis

Minyak kelapa mengembalikan kelembapan pada kulit. Produk ini mengandungi banyak vitamin E, antioksidan. Ia mengagumkan untuk menghidrasi semula (menghidrasi) dan meremajakan semalaman. Cara terbaik untuk memasukkan minyak kelapa ke dalam liang anda adalah dengan mengurut wajah anda dengan lembut.

Campurkan sesudu minyak kelapa dengan secubit serbuk kunyit. Sapukan pasta ke kawasan dengan kerutan di wajah dan tunggu 20 minit. Basuh dengan air. Daripada minyak kelapa, mereka menggunakan minyak badam, kayu putih atau chamomile.

Minyak zaitun menenangkan kedutan dan lingkaran hitam

Minyak zaitun terhadap kedutan, lingkaran di bawah mata, berguna untuk mengambil secara oral. Kerana kandungan vitamin E, K dan antioksidan pelindung yang tinggi, ia menunda penuaan pramatang. Minyak zaitun digunakan di sekitar mata dan mengembalikan kelembapan dan nutrien.

Sapukan sedikit minyak ke kulit dan urut dengan lembut selama 10 minit. Biarkan selama 5 minit, kemudian bilas dengan air dan keringkan. Ulangi dengan kerap. Untuk menjadikan wajah kelihatan berseri, tambahkan beberapa tetes lemon ke dalam minyak.

Topeng Yogurt

Yogurt adalah bahagian penting dalam diet dan digunakan dalam bentuk pencuci mulut, koktel dan pembalut salad. Produk ini adalah sumber asid laktik dan alpha hidroksida (AHA). Membantu pengelupasan sel kulit mati dan mencegah keriput muncul di wajah di bawah mata. Topeng yogurt ditambahkan ke penjagaan kulit biasa di bawah mata.

Satu sudu yogurt, satu sudu teh madu, beberapa tetes air mawar. Bahan-bahan tersebut digunakan untuk membuat pasta yang disapukan pada wajah dan kawasan di sekitar mata dan dibiarkan selama 20 minit. Pada akhir prosedur, wajah dibilas dengan air.

Anggur anti penuaan

Anggur mengandungi nutrien. Antioksidan unik di bawah kulit anggur yang terkenal dengan faedah menghilangkan kedut.

Hancurkan 5 biji anggur, tambahkan satu sudu teh madu atau yogurt dan campurkan dalam mangkuk. Sapukan topeng ke kulit dan tahan di wajah selama 20 minit, kemudian bilas dengan air suam.

Aloe untuk keremajaan wajah

Sifat penambah kulit yang kuat dari Aloe menjadikannya salah satu rawatan anti kedutan terbaik yang ada. Tumbuhan ini mengandungi vitamin C, E, beta-karoten, pendahulu vitamin A, menyuburkan, menenangkan dan mengekalkan keanjalan. Aloe boleh digunakan sendiri atau digabungkan dengan bahan lain seperti kunyit atau madu. Sifat bunga menghilangkan lingkaran dan kedutan di bawah mata.

Campurkan jus aloe, yogurt, jus timun dalam nisbah 2: 1: 4. Sapukan topeng ke kulit dan urut selama 10 minit. Biarkan selama 20 minit, bilas dengan air.

Serbuk susu kolagen

Serbuk susu mengandungi asid laktik, alfa hidroksida yang berlaku secara semula jadi. AHA membuang sel mati dan membantu menghasilkan kolagen. Oleh itu, adalah berguna untuk meminum susu secara dalaman untuk meningkatkan fungsi tulang dan secara luaran untuk memperbaiki penampilan epidermis.

Dalam mangkuk, campurkan satu sendok teh susu tepung, madu dan air mawar. Sapukan komposisi yang dihasilkan di wajah. Basuh dengan air suam selepas 20 minit.

Timun untuk melembapkan epidermis

Kulit di sekitar mata bertindak balas positif terhadap kesegaran timun. Oleh kerana komposisi antioksidan yang tinggi, timun menyumbang kelembapan dan mendorong pembentukan kolagen dan elastin. Parut sayur pada parutan halus, campurkan dengan sedikit yogurt. Sapukan komposisi pada mata. Berbaring selama 20 minit. Basuh dengan air sejuk. Ulangi sekali atau dua kali seminggu.

Jus nanas mencegah kedutan

Nanas mengandungi enzim yang disebut bromelain, yang diketahui dapat menghilangkan dan mencegah kerutan. Bromelain adalah asid alfa hidroksi yang berlaku secara semula jadi, sebab itulah nanas menghilangkan sel-sel kulit mati dari kulit. Perkara paling senang dilakukan ialah membuat losyen jus nanas dan meletakkan bintik-bintik pada mata. Basuh dengan air mengalir selepas 15 minit. Ulangi proses setiap hari.

Air sejuk untuk meningkatkan peredaran darah

Air adalah ubat yang mudah dan berkesan untuk kerutan di sekitar mata. Losyen atau hanya mencuci dengan air sejuk akan meningkatkan peredaran darah, yang akan melambatkan penuaan. Air mesti sejuk dan tidak sejuk, jika tidak, kapilari boleh rosak. Kulit dibasahi dari dalam dengan sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari.

Topeng betik dan madu

Kedua-dua bahan ini telah digunakan sejak zaman kuno untuk memperbaiki struktur kulit. Pepaya menyembuhkan parut, memperbaiki nada, dan madu mempunyai keupayaan untuk mengekalkan kelembapan.

Kisar betik, campurkan dengan sedikit madu dan sapukan campuran pada kelopak mata. Basuh dengan air selepas 20 minit.

Dill terhadap kedutan halus

Dill (adas) adalah ubat kuno untuk menghilangkan masalah kulit, termasuk garis halus di sekitar mata.

Potong dill atau tumbuk dalam mortar, tambahkan sedikit air. Sapukan pasta yang dihasilkan pada kelopak mata di sekitar mata dan bilas selepas 10 minit.

Halia anti-penuaan

Akar halia baik untuk kulit, melambatkan penuaan, meningkatkan nada dan kecerahan. Untuk mendapatkan semua faedah, makan sepotong halia dengan sesudu madu setiap hari. Jangan gunakan secara topikal kerana ini akan menyebabkan sensasi terbakar yang kuat.

Pisang untuk pertumbuhan semula kulit dengan vitamin

Pisang mengandungi vitamin A, C dan E, memperbaiki struktur kulit dan melambatkan penuaan.

Hancurkan pisang, sapukan campuran pada kelopak mata, urut masuk. Biarkan selama 15 minit, bilas dengan air.

Lobak adalah sumber vitamin A.

Mereka telah mengetahui khasiat wortel sejak kecil, terima kasih kepada ibu bapa mereka, yang terus berkata: "Makan wortel, kamu akan membesar". Sayuran mengandungi sejumlah besar nutrien, antioksidan yang membantu menghilangkan keriput.

Potong beberapa potong wortel rebus dan campurkan dengan madu. Sapukan campuran pada mata. Bilas selepas 10 minit.

Adalah berguna untuk minum segelas jus wortel di hadapan solarium atau di pantai, maka tan akan menetap secara merata dan cepat pada kulit.

Badam adalah sumber vitamin E.

Badam kaya dengan vitamin E dan asid lemak omega-3 tak jenuh. Melindungi dari kekeringan dan mencegah tanda-tanda penuaan pertama. Badam - membantu mengembalikan protein kolagen dalam badan, jadi berguna dengan pemakanan yang betul. Untuk kegunaan luaran, minyak badam disapu pada kulit. Sangat digemari dengan urutan.

Minyak kastor untuk golongan muda

Didapati bahawa minyak jarak meningkatkan pembentukan kolagen, elastin pada kulit. Melembapkan epidermis dan meningkatkan peredaran darah. Alat ini digunakan bersama dengan minyak lain atau ditambahkan ke krim siap.

Lapisan kapas direndam dalam minyak jarak dan kawasan di sekitar mata diurut, dibiarkan semalaman dan dibasuh pada waktu pagi.

Rosemary terhadap kedutan

Tumbuhan ini mempunyai kesan yang baik pada kulit. Bahan-bahan yang terkandung dalam rosemary merangsang peredaran darah, meningkatkan keanjalan dan menekan kedutan halus. Rempah mengurangkan bengkak dan kemerahan mata.

Sebaiknya tambahkan hidangan dengan tanaman ini untuk pemakanan yang betul. Untuk penjagaan wajah, minyak rosemary dicampurkan dengan minyak asas dan digunakan semasa urut.

Alpukat untuk kesihatan epidermis

Alpukat untuk kesihatan epidermis

Kaya dengan vitamin A dan E, alpukat meningkatkan kesihatan kulit, melembapkan, melindungi, dan membantu pembentukan kolagen dan elastin. Hancurkan buah-buahan, sapukan jisim ke muka dan bilas selepas 20 minit. Gunakan alpukat dengan minyak lain atau tambahkan krim untuk penjagaan harian.

Pencegahan kedutan

Kedutan di sekitar mata dapat muncul pada usia muda. Untuk mengelakkan penuaan pramatang:

  • menjaga kulit secara berkala;
  • Pilih kosmetik khas untuk kawasan mata dan tarik pakar untuk tujuan ini.
  • Ambil vitamin kumpulan A, C, E;
  • mematuhi peraturan makan dan minum yang betul;
  • Jangan mendedahkan kulit kepada perubahan suhu secara tiba-tiba (sinar matahari, fros).
  • mengurangkan pengambilan alkohol dan rokok;
  • cukup tidur, bersenam.